Grip op marge: essentieel voor elke retailer

Hoe een datawarehouse stuurinformatie ontsluit die echt relevant is

"Met het datawarehouse hebben we meer grip en meer zicht op onze marge."

Vonroc/FERM ontwikkelt en ontwerpt in eigen huis elektrisch gereedschap en aanverwante producten. Bovendien beheert Vonroc een online verkoopkanaal. Als speler in een competitieve markt heeft Vonroc belang bij gedetailleerd en actueel zicht op de voorraden. Snelheid, accuratesse en grip op de marges bepalen het succes.

Bedrijf: Vonroc

Branche: retail

Naam: Jan Willem Hoekman (Head of Finance)

"Grip houden op de data, anders blijf je nergens"

Het in eigen huis kunnen beheren van data bepaalt het succes van de hele organisatie.

Een bekend gegeven: er is veel data beschikbaar maar het benutten hiervan loopt vast. Te veel, in verschillende formats, onbetrouwbare cijfers, instabiele systemen en soms ook onvoldoende kennis in huis. Welkom bij een typisch voorbeeld van om het even welke organisatie. Wel met een groot verschil: Vonroc is zich ervan bewust en wil dit patroon doorbreken. En is bereid hierin te investeren. Een prima uitgangspositie dus om datagedreven te gaan werken.

De oorzaken zijn dan wel bekend, het vinden van de structurele oplossing is niet altijd eenvoudig.

Vele systemen, zoals webshop-software Magento, warehousemanagement (WMS)-software  (WICS), diverse pakketten voor boekhouding en ERP (Exact Globe, Navision / Microsoft Dynamics) en data van talloze marketplaces (bol.com, Amazon en vele anderen), ga er maar aan staan daarin orde aan te brengen. Toch is het noodzakelijk. Centrale vraag is dan ook: hoe krijgen we grip op onze eigen data, die in talloze systemen staat?

Eén centrale plek waarin data samenkomt en automatisch wordt geüpdatet, dat is een notendop de oplossing.  Wellicht de grootste uitdaging ligt in de kwaliteit en koppelmogelijkheid van data. Dit vereist een kritische blik.

Naast data centraliseren moet er ook een analyse-omgeving komen die voldoet aan de hoogste veiligheidseisen. Het gaat hierbij immers om klantdata; die mag onder geen beding uitlekken. Die omgeving moet analisten in staat stellen om in hun favoriete omgeving te werken: Python, R, Visual Studio Code e.v.a.  Met andere woorden: de omgeving past zich aan de medewerkers aan, niet andersom.

Allereerst is een centraal datawarehouse opgezet waarin data middels automatische koppelingen met hoge regelmaat wordt ontsloten.

Naast data centraliseren heeft Datalab ook een analyse-omgeving opgeleverd die voldoet aan de gestelde veiligheidseisen. 

Datalab is bovendien sparringpartner voor de directie, waaronder de head of finance, bij het proces van de aanschaf van software en de inrichting van de bestaande omgeving. Ook denkt Datalab proactief mee bij het ontwikkelen van ‘use cases’ om meer grip te krijgen op marges, de klanttevredenheid te vergroten en het inzicht en gebruik van data binnen de organisatie te stimuleren. 

Is uw data verworden tot een spaghettibrij?

Neem contact op met Harmen om te sparren over de vele mogelijkheden deze data wel te laten werken voor uw organisatie.