Fashion retailing beweegt snel, gebruik data & AI om voorop te lopen

Hoe krijg je vanuit finance, marketing en supply chain grip op je organisatie? Door data slim in te zetten!

Finance & management

Grip op omzet, kosten en marge

Het lijkt zo vanzelfsprekend: financiële grip op uw organisatie door actueel overzicht over omzet, kosten en marge. De praktijk is echter weerbarstig. Noodzakelijke gegevens voor kostprijsberekeningen staan in verschillende systemen, sommige daarvan wellicht verouderd. Dat kan anders.

Breng alle bedrijfsdata op één plek, in uw eigen datawarehouse: zo zijn al uw gegevens eenvoudig te benaderen en te combineren. Of het nu gaat om boekhouding, verkopen, websitebezoekers: Inzichten ontstaan waar data omgezet wordt tot stuurinformatie. Zo neemt u grip terug op uw organisatie.

Actueel, toegankelijk en betrouwbaar: datagestuurd werken als fashion retailer. Het kan, samen met Datalab.

Marketing & Communicatie

Combineer ads, analytics en omzet

U kent uw ad-spend, het aantal clicks en de campagnes die goed presteren en de campagnes die onderpresteren. U stuurt kortom doorlopend actief bij.

Beeldt u eens in hoeveel waardevoller bijsturen wordt met 360-graden overzicht. Niet ad-spend vs. aantal verkopen, maar een precieze analyse van wat elke euro uitgegeven aan online marketing bijdraagt aan uw omzet. Onderzoek de ideale maximale CPC op basis van uw volledige data, waardoor u kosten minimaliseert en omzet maximaliseert.

Nog een stap verder: analyseer ketens van bezoekgedrag. Een click op een advertentie leidt niet altijd direct tot verkoop, maar op een later moment wel. Of de click leidt tot verkoop van een product met een veel hogere marge. Kortom, bekijk uw Marcom-effort vanuit de hele keten.

Supply Chain & Logistics

Lead times, verkopen en OTB inzichtelijk

In fashionretail is inkopen op basis van een just-in-case-strategie in de praktijk vaak onmogelijk. Tegelijkertijd staan de marges sterk onder druk, bijvoorbeeld door toetreders van buiten Europa en de steeds kortere omlooptijden. Inzicht in en grip op de supply chain is essentieel voor een gezonde marge.

Door slimme data-analyse krijgt u inzicht in de huidige én de verwachte voorraden in eigen warehouse, bij fulfilmentcentra en bij marketplaces. Krijg grip op uw voorraden, zelfs bij de meest grillige verkooppatronen of retouren. Zo benut u de prijselasticiteit optimaal en houdt u voorraden op het gewenste niveau waarbij ook rekening gehouden wordt met lead times en uw open-to-buybudget.

Het kan echt: volledig of deels geautomatiseerde dynamic pricing waarbij productpricing automatisch op de juiste plek geoptimaliseerd worden.

Datalab is dé data-expert voor fashion en online retail

Wat zijn uw wensen?
Bespreek de mogelijkheden geheel vrijblijvend.

Neem vandaag nog de stap naar voren.

Over Datalab

Datalab is dé datapartij voor (online) retail. We hebben ruime ervaring met alle gangbare financiële, wms-, pim- en analytics-pakketten.

Onze aanpak is even simpel als doeltreffend: we staan naast u om uw data tot uw meest waardevolle bezit te maken. Dit doen we met inzet van slimme technieken, zoals datawarehousing, dashboards & ai én met training en begeleiding.

Volledig zelfstandig met data aan de slag of (deels) ontzorgt? Onze dienstverlening is maatwerk en afhankelijk van uw mogelijkheden. Datalab is uw partner voor eenvoudige dashboard tot complexe ai-model. De keuze is aan u!